I denna antologi presenteras tio essäer om specialpedagogers uppdrag som kvalificerade samtalspartners och de samtal de för med kollegor, elever, barn, föräldrar och andra professionella. Dessa essäer är skrivna av deltagarna i en kurs med namnet "Specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner" vid Karlstads universitet. Antologin utgör ett bidrag till det gemensamma kunskapsbygget kring det kvalificerade samtalsuppdraget. I varje essä har författaren formulerat en tes som hon argumenterar för. De olika essäerna kommer på så sätt att belysa olika aspekter av det kvalificerade samtalet. Essäerna handlar om samtalets möjligheter att bidra till utveckling av deltagarnas sätt att tänka om och förstå pedagogiska situationer i förskola och skola. Vi menar att dessa samtal kan vara betydelsefulla och ha en stor potential för utveckling av den pedagogiska verksamheten för en inkluderande förskola och skola. Samtidigt pekar några av författarna på att mötas i samtal kan förstås som både skört och komplext. Essäerna i denna antologi fyller ett tomrum i diskussionen om det kvalificerade samtalsuppdraget och vår förhoppning är att texterna ska visa på variation och stimulera till fortsatta samtal och framskrivande av texter om det kvalificerade samtalsuppdraget.