Formgivare: John Eyre
ISBN: 9789100110291
Utgiven: 2006-05-26
Format: Pocket
Språk: Svenska
Genre: Deckare, thrillers och spänning
Slutet av mars, himlen blygrå och låg. Ett tröstlöst regn drev över de uppblötta lerjordarna som tog vid på andra sidan kyrkogårdsmuren.
John Nielsen följer sin bäste vän Lasse Henning till graven. I sorgen finns en känsla av att ha blivit övergiven, ja, sviken. Att någon gett sig av utan ett ord till avsked och utan att lämna några meddelanden efter sig. Men snart ställs han också inför frågan vad han egentligen vet om vännen. Finns det sidor hos denne som han aldrig känt till? Och handlar det ens om ett naturligt dödsfall? Ett foto föreställande en yngre Lasse Henning omfamnande en ung okänd kvinna och en rad meddelande på hans mobil får John Nielsen att börja följa spår bakåt i tiden. När det visar sig att Lasse Henning under de sista veckorna av sitt liv inte alls varit på sin arbetsplats utan varit sjukskriven, inser han att Henning varit upptagen med något som han valt att inte berätta, vare sig för sin fru eller för någon annan. Parallellt med John Nielsens efterforskningar utreder polisen mordet på en ung man som hittats med krossad skalle på en soptipp. Mannen verkar ha ägnat sig åt insmuggling av steroider och knark. I takt med att utredningen växer får den allt vidare förgreningar, och plötsligt dyker namnet på den kvinna upp som tycks ha spelat en så avgörande roll i Lasse Hennings liv. Vari ligger den gemensamma nämnaren? Blod av mitt blod, den tredje boken med frilansjournalisten John Nielsen som huvudperson, är en mycket tät berättelse där händelser ur det förflutna stiger till ytan med en ödesmättad kraft och för med sig en svallvåg av våld och död. Plötsligt finner sig Nielsen indragen i jakten på en skuggfigur som hotar någonstans i bakgrunden. Men frågan är vem som jagar vem.
Utländsk press om Försvinnanden:"På ett oslagbart sätt lyckas författaren frambesvärja det gåtfulla hos människorna, avslöja deras undanträngda böjelser och begär. Det vilar en stor klassicism över denna demaskeringsakt, utförd i ett svidande kallt ljus." Goncourpristagaren Jacques-Pierre Amette i Le Point
"Smedberg, vars formidabla thriller Försvinnanden just kommit i översättning, tar helt enkelt andan ur läsarna /.../ Hans plastiska berättarteknik hör till det bästa i genren." Handelsblatt, Rotterdam