ISBN: 9789127067677
Utgiven: 1997-11-17
Format: Kartonnage
Språk: Svenska
Genre: Psykologi
En bok som inbjuder till nya sätt att avläsa barns bilder och tankevärldar och annorlunda infallsvinklar till det visuella tänkandet. Den är rikt illustrerad med barnbilder från hela 1900-talet och från andra länder och kulturer. Bildprocessen, bildgrammatik och barns värdeperspektiv är exempel på begrepp som diskuteras utifrån ett stort material av bildbiografier och andra bildkollektioner.
Varför skapar barn bilder ?
Är barnbilden ett slags språk som speglar omvärlden ?
Försöker barn skapa konst ?
Karin Aronsson ger nycklar till en annorlunda läsning av barns skapande utifrån sociokulturellt tänkande och narrativ teoribildning (t.ex. Bachtin). Hon diskuterar barns omvärldsuppfattning i en analys av västerländska, afrikanska, kinesiska och indonesiska barnbilder. Kultur och media står i centrum för en genomgång av bildbiografier från olika tidsperioder, bl.a. får vi följa tre generationers barnbilder i en svensk familj, från 1920-talet till idag. Modernism, postmodernism och realistiska ideal relateras till informellt lärande. En kärnfråga i boken rör konstbegreppet, som bl.a. problematiseras genom särskoleungdomars uttrycksmönster (se t.ex. omslagsbilden).