Svenska som andraspråk : för vilka och hur kan undervisningen organiseras?

ISBN: 9789127458628

Utgiven: 2020-06-26

Format: Häftad

Språk: Svenska

Genre: Pedagogik

 

Det är många lärare och skolledare som har frågor om ämnet svenska som andraspråk, ofta eftersom skolans styrdokument inte är särskilt tydliga. Den här boken är ett stöd i arbetet med att utveckla organisationen av, och undervisningen i, svenska som andraspråk i grundskolan.

 I boken svarar författaren på bland annat följande frågor:

  • Vilka elever ska få undervisning i svenska som andraspråk?
  • Hur kan undervisningen i svenska som andraspråk organiseras?
  • Hur bedömer man om en elev ska läsa svenska som andraspråk?
  • Hur upprättar man rutiner för ämnet svenska som andraspråk?

Boken vänder sig främst till huvudmän, skolledare och rektorer, men kan med förtjänst även läsas av klass- och ämneslärare som har flerspråkiga elever i sina klassrum men undervisar i andra ämnen än svenska som andraspråk.

 

Boken är verksamhetsnära men inte undervisningsnära, ett gediget tillskott i debatten. Betyg 4. 

BTJ-häftet nr 17, 2020.