ISBN: 9789127462649
Utgiven: 2025-09-22
Format: Häftad
Språk: Svenska
Genre: Pedagogik
Vad innebär egentligen ledarskapsuppdraget för förskollärare: mitt i barngruppen, mitt i arbetslaget, mitt i vardagen? Utan chefsmandat men med stort ansvar enligt läroplanen, bär du som förskollärare ett uppdrag att leda både undervisning och kollegialt samarbete. Det är ett ledarskap som sker från mitten: i praktiken, i pedagogiken och i relationerna.
Uppdrag förskollärare – att leda, ansvara och säkerställa riktar sig till både förskollärarstudenter och verksamma förskollärare som vill fördjupa sin förståelse för det komplexa uppdraget att leda utan att formellt vara chef. Med hjälp av aktuell forskning, styrdokument, praktiknära exempel och handfasta övningar utforskas vad det innebär att vara pedagogisk ledare i förskolan. Här får du stöd i att utveckla en trygghet i rollen, hantera svårigheter och ta vara på de möjligheter som följer med ansvaret.
Boken fungerar både som kurslitteratur i förskollärarutbildningen och som fortbildningsmaterial för yrkesverksamma. Den är skriven av forskare och lärarutbildare med lång erfarenhet av att undervisa om pedagogiskt ledarskap i förskolan, och bygger på behov som visat sig både i utbildningssammanhang och i dialog med verksamma lärare. Här får du veta hur du kan navigera ditt uppdrag, påverka din yrkesutövning och ta plats som ledare, från mitten.
”Denna gedigna bok om förskollärarens ledarskap kommer att bli ledande! Inte bara för varje enskild förskollärare i sitt dagliga arbete. Den kan även leda förskolefältets utveckling i en riktning mot stärkt professionalitet och högre kvalitet – för barnens skull.”
Hillevi Lenz Taguchi
Professor i pedagogik och barn och ungdomsvetenskap,
Stockholms Universitet
”Genom verklighetsnära exempel bjuder boken in till reflektion, engagemang och samtal kring yrkesrollen och hur ledarskap utövas i vardagen. En värdefull resurs för såväl nyexaminerade som erfarna förskollärare – och för rektorer som vill stötta det pedagogiska ledarskapet i praktiken.”
Marjo Ericsson
Biträdande rektor, Södertälje kommun
”Den här boken ger dig enkla tips och verktyg att inta din ledarroll på ett professionellt men hållbart och hälsosamt sätt, utan att skapa motstånd eller obalans i relationerna med andra. Det handlar om relationell omsorg – att skapa trygghet, tillit, förtroende som underlättar samarbetet i arbetslaget.”
Nesma Taan
Förskollärare, Södertälje Kommun