Tidsresor i en spöklig och mystiskt skimrande värld.
"Han kom på årets kortaste dag, mellan stormarna som bar med sig lukten av hav tre mil inåt land och den där vinterns ymniga snöfall. Men före hans ankomst inträffade ett lika gåtfullt försvinnande."
Den första delen i trilogin om Huset Skirl utspelar på den engelska landsbygden 1962. Trettonårige Kim bor på det storslagna och sönderfallande familjegodset med sin mystiske förmyndare, vresige informator och diverse tjänstefolk. När en av tjänsteflickorna spårlöst försvinner tätnar dimman kring huset och kring Drago-familjens många hemligheter*. En udda främling anländer mitt i den kalla decembernatten och påstår sig vara en avlägsen, sedan länge försvunnen, släkting till familjen. I Igthay Ma-tuu Clava, eller Iggy som han kallar sig, får Kim en bundsförvant som på sin brutna engelska berättar om huset Skirl och familjens historia. Kim och Iggy dras in i en magisk virvel av händelser där tiden ställs på ände och en tavla med målade stolar står i centrum. En tavla som lever sitt eget liv
Henry Porter är journalist och har tidigare skrivit flera romaner för vuxna. Mästaren och dödens tavla är hans första ungdomsroman och har fått ett mycket fint mottagande i England. Han bor i London.
Porter writes with such imaginative zest and warmth that I felt, as I read on, as if I was pulling a chair up to a fire and would have enough to absorb me until spring.
The Guardian
*En av hemligheterna hör hemma på vinden: en talande och mästrande alkfågel som för länge sedan dödats av en Drago-förfäder - vilket inte bekommer den nämnvärt. Dock är fågeln upprörd att någon kan komma på tanken att skjuta en alk-fågel: de är ju utrotade!