Wigerdals värld : Känd och okänd design från 50-, 60- och 70-talen

Formgivare: Sophia Wood

Fotograf: Fabian Monheim

Fotograf: Mats Wigerdal

ISBN: 9789137121925

Utgiven: 2003-10-08

Format: Inbunden

Språk: Svenska

Genre:

 

En bok för den som letar efter roliga och annorlunda saker till sitt hem. En personlig pryl- och möbelguide till 50-, 60- och 70-talens designvärld. Här kan man frossa i föremål som blivit retro. Saker som får en att bli nostalgisk. Kanske något som liknar det man sett i en trendig inredningstidning – en snygg dansk stol, fräcka plastskålar i starka färger, ett kitchigt mosaikbord, en stilig salladsskål i teak med tillhörande bestick, ett storblommigt Marimekkotyg eller leksaker man lekte med som barn.

Mats Wigerdal och hans second hand-butik, på Upplandsgatan 24 i Stockholm, har varit utgångspunkt och inspirationskälla för boken. Här samsas välkända möbelklassiker – av till exempel Hans J. Wegner, Arne Jacobsen och Alvar Aalto – med leksaker, robotar, radioapparater, nyckelringar, solglasögon

Boken hjälper dig att hitta just dina favoritföremål från gårdagens designvärld. Och flera pryl- och antikvitetshandlare tipsar om vad som väntas bli morgondagens åtråvärda samlarobjekt!

Ur innehållet:

SAKER av plast, teak, glas, porslin och keramik

OM SAMLANDE

50-, 60- och 70-TAL

STOLAR

BORD

LAMPOR

TEXTIL

MUSIK

HEMMA HOS MATS WIGERDAL

MORGONDAGENS SAMLAROBJEKT

Lage Stone och Hans Rooths senaste bok var inredning.se. Lage har skrivit och medverkat i ett flertal inspirations- och inredningsböcker. Han har tidigare varit fackchef på tidskriften Sköna hem och har också arbetat som inredningskonsult och modejournalist. Hans har bland annat varit koordinations- och konceptchef för Åhlénsvaruhusen samt utvecklat deras heminredningsavdelningar. Nu arbetar de i eget produktionsbolag och skriver om inredning, design, resor och mat.     Fotografen Fabian Monheim är bosatt i London och arbetar huvudsakligen med "Lomokamera" – en enkel kamera som lämpar sig för att ta fram spontana poetiska bilder. Det är ett sätt att fotografera som är motsatsen till ateljéfotograferingens omsorgsfulla iscensättningar.