Boo.com

Formgivare: Ninni Oljemark

ISBN: 9789137500386

Utgiven: 2011-05-11

Format: Häftad

Språk: Svenska

Genre: Samhälle, politik och debatt

 

Girighet, framgång, revanschlust, ursinniga maktstrider och tillslut omedelbar konkurs med förlorade miljardbelopp och avsked för 400 anställda i London, New York, Stockholm och München. Boo.com blev något av en symbol för det sena 1900-talets Internetysteri och IT-boom. Tre unga svenskar lanserade ett e-handelsföretag som skulle sälja märkeskläder över hela världen. Det här är den sanna berättelsen om hur en fotomodell, en festfixare/bokförläggare/??? och en ung finansanalytiker kunde dupera världens ledande investmentbanker och få investerare att satsa över en miljard kronor i ett projekt som mest liknade en skimrande dröm. Välskrivet, spännande och personligt skildrar journalisten och författaren till Svindlande affärer - historien om Trustor, Gunnar Lindstedt, spelet mellan entreprenörer, medierna och investerare som lade grunden för IT-boomen och vilka enorma förluster som väntade såväl stora som små aktörer när karusellen slutade snurra. Sedan boo.com fallit vände hela utvecklingen för Internet-branschen. Förväntningarna förbyttes istället till överdriven misstro och rädsla för att investera och dotcom-döden svepte fram i dess spår. Gunnar Lindstedt har skrivit en initierad och oberoende skildring av förloppet bakom boo.com. Boken speglar också den skyggande finansvärlden och näringslivet som avfärdade sanningen in i det sista tills bubblan slutligen sprack och den största floppen i den korta IT-historien var ett faktum.