Myndigheternas löneadministration m.m. utlokaliseras!
Föreslår att ett servicecenter för myndigheternas administration av löner, resor och utlägg, tjänstepensioner m.m. ska inrättas med lokalisering i Gävle och Östersund.
Tjänsteutbudet föreslås omfatta administration av:
- Löner, resor och utlägg
- Tjänstepensioner
- Kundfakturering, kund- och leverantörsreskontra
- Beslutsskrivning
- Anläggingsredovisning
- Löpande redovisning och bokslut
- Stöd för e-beställningar
- Tidredovisning
Förslaget innebär att myndigheternas interna styrning och kontroll kommer att utföras av servicecentret på »kundmyndigheternas» uppdrag.
Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och Lantmäteriet ansluter sig till servicecentret den 1 januari 2012. Därutöver bör ytterligare ett antal myndigheter (inkl. Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten) ska ansluta sig under 2012. Målet är att sammanlagt ca 25 myndigheter ska ansluta sig under perioden 2012-15. Detta motsvarar 25 procent av alla statligt anställda.