Mindre bidragsfusk genom rapportering varje månad till Skatteverket!
Föreslår att arbetsgivarna fr.o.m. 2013 ska lämna in månadsuppgifter till Skatteverket om de anställdas löner, sjuklön, m.m. Den tätare rapporteringen ska förhindra bidragsfusk genom att mer aktuella inkomstuppgifter avgör ersättningsbeloppen i socialförsäkringen m.m.
Uppgifterna ska kunna utnyttjas av t.ex.:
- Försäkringskassan för att kontrollera storlek på t.ex. sjukpenning och bostadsbidrag och underlag för sjuköneersättning
- Kronofogdemyndigheten för att göra utmätning på lön
- Socialnämnderna för handläggning av försörjningsstöd (socialbidrag)
- Migrationsverket för handläggning av asylsökandes dagersättning
- A-kassorna för bedömning av rätt till a-kasseersättning
- Arbetsförmedlingen för handläggning av invandrares etableringsersättning
- Åklagarmyndigheten för beslut om dagsböter
Arbetsgivarna ska lämna uppgifterna till Skatteverket elektroniskt månaden efter löneutbetalningen.
Behandlar också frågor om rapportering av frånvaro och arbetad tid.