HAR UTGÅTT, GÅR INTE ATT KÖPA.
Utredningens uppdrag har varit att föreslå åtgärder för att förbättra det svenska systemet för hantering av konsumenttvister utanför domstol, att föreslå lämpliga åtgärder för att få fler näringsidkare att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut och att föreslå hur nyligen antagen EU-lagstiftning bör genomföras.
De huvudsakliga slutsatserna och förslagen:
- Allmänna reklamationsnämnden (ARN) öppnas för fler tvister mellan konsumenter och näringsidkare, t.ex. rörande telefoni och tvister om värmepumpar
- de beloppsgränser som en tvist måste uppgå till för att prövas av ARN sänks
- ARN kompletteras av godkända privata branschnämnder.
Förslag för att förbättra verksamheten vid ARN förbättras:
- ARN får i uppgift att hjälpa konsumenter och näringsidkare att komma överens om hur en tvist ska lösas
- handläggningsrutiner effektiviseras och organisationen stärks