Hur de utbetalande myndigheterna digitaliserar sin verksamhet påverkar deras förmåga att säkerställa korrekta utbetalningar. De brister delegationen har sett i kartläggningen handlar bland annat om att korrekta utbetalningar prioriteras lågt och det är begränsat fokus på korrekta uppgifter i självbetjäning och automatiserad handläggning.
Några av delegationens rekommendationer:
- Perspektivet korrekta utbetalningar behöver lyftas fram i såväl regeringens styrning på området som i myndigheternas digitaliseringsarbete. Det är till exempel nödvändigt att utveckla stöd och kontroller för att säkerställa korrekta uppgifter i självbetjäning och automatiserad handläggning.
- Riskbaserade kontroller behöver utvecklas och användas i högre utsträckning, t.ex. i myndighetens handläggning, när välfärdsaktörer granskas och när registeruppgifter av betydelse för många ersättningssystem rapporteras in.
- Systematisk kunskap om hur digitala tjänster ska utformas för att säkerställa korrekta utbetalningar behöver byggas upp.
- Samarbete mellan de utbetalande myndigheterna kring digitalisering och AI för att säkerställa korrekta utbetalningar behöver utvecklas, idag sker i princip inget samarbete alls.
Kartläggningen bygger bland annat på intervjuer med nyckelpersoner från fem utbetalande myndigheter (Arbetsförmedlingen, CSN, Försäkringskassan, Migrationsverket och Pensionsmyndigheten) och Skatteverkets folkbokföring.