Aktierelaterade incitamentsprogram är mycket vanliga i svenska noterade bolag och arbetet med att ta fram dem utförs ofta av advokatbyråer och redovisningskonsulter. De juridiska frågor som aktualiseras i ett sådant uppdrag löper som ett tvärsnitt genom såväl den aktiemarknads- och bolagsrättsliga juridikens alla delar som den juridik som aktualiseras i samband med olika former av ersättningar till anställda och uppdragstagare, främst skatterätt och arbetsrätt. Det är svårt att finna juridisk litteratur som på ett pedagogiskt sätt förklarar skillnaderna mellan olika incitamentsprogram i noterade bolag, och som tar avstamp i aktiemarknadsrätten. Syftet med denna bok är att ändra på det. Om incitamentsprogram går, ur en praktikers perspektiv, igenom juridiska problemställningar som aktualiseras under arbetet med ett aktierelaterat incitamentsprogram. Boken behandlar bl.a. skillnader mellan olika typer av incitamentsprogram, regleringen, beslutsformer, säkringsåtgärder, materiella villkor, informationsregler, marknadsmissbruks- och öppenhetsfrågor, skattefrågor och val av incitamentsprogram. Om incitamentsprogram är främst avsedd att vara en handledning för personer som arbetar med juridiska aspekter av incitamentsprogram, t.ex. advokater och andra konsulter, bolagsjurister och andra personer som jobbar praktiskt med incitamentsprogram. En del av de aktiemarknadsrättsliga frågor som aktualiseras i samband med incitamentsprogram är relevanta även för andra delar inom aktiemarknadsrätten, och boken kan därför även tjäna till att ge en överblick av vissa delar av den aktiemarknadsrättsliga regleringen.