Fjärde upplagan av detta standardverk som är en handledning och uppslagsbok för var och en som hanterar texter i sitt arbete. När vi skriver i arbetet- på myndigheten, på företaget eller i organisationen - är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då är det viktigt att försöka hitta den tonen, formulera oss tydligt och presentera innehållet rakt på sak, allt för att budskapet verkligen ska nå fram.
Att skriva bättre i jobbet ger råd och tips om hur man väljer ton och perspektiv, hur man planerar, disponerar och gör texten överskådlig. Den behandlar sådant som styckeindelning, meningsbyggnad och ordval. Många praktiska exempel visar hur text kan göras läs- och läsarvänlig. Vissa vanliga typer av text i arbetslivet behandlas i egna avsnitt, t.ex. protokoll, rapporter, pressmeddelanden, beslutsunderlag och beslut. Här finns också råd om vad man bör tänka på när man skriver texter som ska visas på en dataskärm. Dessutom skriver Olle Josephson, chef för språkrådet, om några språkriktighetsfrågor som ofta väcker heta känslor och leder till livliga diskussioner; ska man skriva var eller vart? De eller dem? Innan eller före?