Regelsamling i marknadsrätt

Den klassiska författningssamlingen för marknadsförare - aktualiserad upplaga!



Innehåller lagstiftning och andra normer som reglerar företagens reklam och marknadsföringsåtgärder samt konsumentens ställning. Många avsnitt är uppdaterade och utökade, särskilt marknadsföringslagen (ny lag 1 juli 2008) och den moderniserade konkurrenslagstiftningen (1 november 2008). Den innehåller också


Konsumentverkets föreskrifter och riktlinjer i urval,


Upphovsrättslagen,


Lagar om varumärkesrätt, firmarätt och mönsterrätt,


Regler om mutor och bestickning, lotterilagen,


Radio- och TV-lagen,


Lag om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster,


Lag om ansvar för elektroniska anslagstavlor,


Prisinformationslagen med Konsumentverkets allmänna råd,


Personuppgiftslagen och lagen om namn och bild i reklam,


Den köprättsliga lagstiftningen,


Produktsäkerhets- och produktansvarslagarna,


Speciallagstiftning om alkohol, tobak, livsmedel och läkemedel,


Lag om skydd för företagshemligheter,


Könsdiskriminerande reklam,


Förteckning över EU-direktiv och normer i urval.


Dessutom ingår numera även en ämnesindelad innehållsförteckning, förutom den kronologiska.




Författarna är alla jurister och sedan länge praktiskt verksamma inom området.
Boken kan lämpligen användas tillsammans med handboken Praktisk marknadsrätt.