Tänk och räkna lyfter tydligt fram elevernas språk och kommunikation. Lättarbetade laborativa övningar är ett kommande inslag. I materialet finns problemställningar med flera möjliga lösningar vilket är kreativt och utmanande. Färdighetsträningen är viktig och återkommer regelbundet.
Efter avslutade grundsidor i varje kapitel utvärderas elevernas framsteg i ett separat häfte. Utvärdering 1, 2 och 3 är färgkodade så att läraren snabbt kan upptäcka inom vilket/vilka av momenten - taluppfattning, tillämpning, problemlösning, formövning - eleven eventuellt behöver mer träning. Uppföljning med metodiska förslag finns i lärarhandledningen. Utvärderingshäftet är också ett värdefullt dokument vid utvecklingssamtal.
Tänk och räkna betonar: • kunskapsutveckling som en kommunikativ process med elevaktivitet där lärarens roll är central • mångsidiga uppgifter som lyfter tänkandet • att elevernas matematiska utveckling följs upp kontinuerligt
Författare till Tänk och räkna Utvärdering är Lisen Häggblom, Lisbet Silwer Olsson samt Marianne Billström.