ISBN: 9789140648402
Utgiven: 2008-04-02
Format: Häftad
Språk: Svenska
Genre:
Den här boken har utgått ur sortimentet, men finns att köpa som e-bok med ISBN 9789140685469 via www.elib.se
Hur gör man en intervju? Hur skapar man access till sina studieobjekt? Och hur analyserar man sina kvalitativa data? Genom att utgå från sin egen forskning visar författaren hur man steg för steg kan lägga upp en kvalitativ studie. Läsaren får på ett konkret sätt se hur processen från problemformulering till färdig rapport kan se ut.
I boken beskrivs olika metoder för både datainsamling och analys som är relevanta för studier inom medieområdet. Dessutom beskrivs olika vägar till forskningsproblem. Ett av bokens kapitel ägnas också åt forskningsetik.
MEDIEVARDAGEN – EN INTRODUKTION TILL KVALITATIVA STUDIER vänder sig i första hand till studerande och yrkesverksamma inom medieområdet, men kan även användas som en introduktion till kvalitativa studier och uppsatsskrivande inom andra ämnen.
Tobias Olsson är lektor och docent i medie- och kommunikationsvetenskap. Han har arbetat i flera forskningsprojekt där han studerat medieanvändning.