Tänk och räkna lyfter tydligt fram elevernas språk och kommunikation. Lättarbetade laborativa övningar är ett kommande inslag. I materialet finns problemställningar med flera möjliga lösningar vilket är kreativt och utmanande. Färdighetsträningen är viktig och återkommer regelbundet.
Efter avslutade grundsidor i varje kapitel utvärderas elevernas framsteg i ett separat Utvärderingshäfte. Uppföljning med metodiska förslag finns i lärarhandledningen. Utvärderingshäftet är också ett värdefullt dokument vid utvecklingssamtal.
Tänk och räkna betonar: • kunskapsutveckling som en kommunikativ process med elevaktivitet där lärarens roll är central • mångsidiga uppgifter som lyfter tänkandet • att elevernas matematiska utveckling följs upp kontinuerligt
Författare till Tänk och räkna är Lisen Häggblom och Ann Karlberg. Lisen Häggblom är Pedagogie Doktor och har forskat i elevers kunskapsutveckling i matematik. Ann Karlberg är grundskolelärare och arbetar som lärare i matematikdidaktik vid lärarhögskolan i Stockholm.