Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet

Ska man vaccinera sig mot influensa, även om det finns risk för biverkningar? Är strålningen från mobiltelefoner farlig eller inte? Och vad stoppar vi i oss? Kan vi lita på att maten vi köper är bra? Även om de flesta grundskoleelever inte kommer att välja en naturvetenskaplig yrkesbana kommer de att möta den här typen av frågor, som kallas för samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI). Denna bok erbjuder både en teoretisk ram och konkreta exempel på hur man kan jobba med SNI i skolan.

Elever tycker ofta att frågorna är intressanta, men de fastnar lätt i att diskutera personliga värderingar och det finns en risk att det naturvetenskapliga innehållet och samhällskontexten går förlorad. Läraren behöver därför stödja eleverna i arbetet med att formulera frågor, arbeta källkritiskt, argumentera, planera undersökningar samt värdera resultat och information. Syftet med arbetsmetoderna är att stärka elevernas möjligheter att använda sig av dessa kunskaper i vardagslivet.

Författarna har under tre år bedrivit ett forskningsprojekt om SNI i grundskolan. Erfarenheter och resultat från detta projekt ligger till grund för boken.

Margareta Ekborg, professor i ämnesdidaktik, Malmö högskola. Malin Ideland, docent i etnologi, Malmö högskola. Britt Lindahl, fil. dr i ämnesdidaktik, Högskolan Kristianstad. Claes Malmberg, fil. dr i pedagogik, Malmö högskola. Christina Ottander, docent i ämnesdidaktik, Umeå universitet. Maria Rosberg, fil. dr i fysik, Högskolan Kristianstad.