ISBN: 9789140685742
Utgiven: 2013-07-22
Format: Häftad
Språk: Svenska
Genre:
Forskning visar att förskolechefer och rektorer är viktiga för verksamhetens välbefinnande och framgång. Deras ledningsuppgift handlar om att vårda och ta till vara lärarnas engagemang, vara lyhörd för och värna elevernas rätt till en god utbildning och samtidigt hävda skolans demokratiska uppdrag och dess kunskapsuppdrag. Det är enkelt sagt, men svårare att genomföra.
Att leda mot skolans mål belyser ett dynamiskt tvärvetenskapligt kunskapsområde – utbildningsledning. De olika kapitlen anknyter till rektorsprogrammets kunskapsområden och behandlar förskolans och skolans legala förutsättningar, målstyrning och utbildningsledarskap. Bokens första del tar sin utgångspunkt i skolans kontext och övergripande skeenden. Del två belyser ledarskapsfrågor. I bokens avslutande del ger författarna olika ledarperspektiv på skolans praktik.
Olof Johansson är professor i statsvetenskap, Umeå universitet, och leder Centrum för skolledarutveckling.
Lars Svedberg är docent och legitimerad psykolog och arbetar som utbildningschef vid rektorsutbildningen, Uppsala universitet. Deras medförfattare är rektorsutbildare från olika utbildningsorter.