ISBN: 9789140695550
Utgiven: 2016-11-24
Format: Häftad
Språk: Svenska
Genre: Pedagogik
Denna bok finns även som e-bok (ISBN 9789151109213) och går att köpa via nätbokhandeln.
Hur farligt är det att sola? Är ekologisk mat alltid det bästa alternativet? Är det bra att ta fem kronor extra betalt för plastkassarna i affären? Vilka konsekvenser får den globala uppvärmningen och vad kan vi göra som individer och på ett strukturellt plan? Den här typen av frågor möter eleverna: samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI). Denna bok erbjuder både en teoretisk ram och konkreta exempel på hur man kan arbeta med SNI i grund- och gymnasieskolan.
Genom att stödja eleverna i att utveckla kompetenser som att formulera frågor, arbeta källkritiskt, planera undersökningar samt värdera resultat och information, stärker lärare elevernas möjligheter att använda sina kunskaper i samhällslivet. Författarna har under tre år bedrivit ett forskningsprojekt om SNI i grundskolan. Erfarenheter och resultat från detta projekt ligger till grund för boken som riktar sig till lärarstudenter och lärare i både grund- och gymnasieskola.
Margareta Ekborg, professor emerita i ämnesdidaktik med naturvetenskaplig inriktning, Malmö högskola.
Malin Ideland, professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot etnologi, Malmö högskola.
Britt Lindahl, professor emerita i ämnesdidaktik, Högskolan Kristianstad.
Claes Malmberg, professor i naturvetenskapens didaktik, Högskolan i Halmstad.
Christina Ottander, docent i ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap, Umeå universitet. Maria Rosberg, universitetslektor i fysik.