Utbildningsledarskap är en mellanmänsklig aktivitet som kan vara föremål för reflektion snarare än försök till definition. I den här antologin eftersträvar författarna att presentera en mångfald av perspektiv snarare än konsensus rörande begreppet. Boken tar upp en rad teman som rör skolledar- och läraruppdraget och har relevans för en mera allmän diskussion kring begreppen kunskapsledning och makt över lärandeprocesser.
Bokens kapitel behandlar
outbildningsledarskap ur ett universitetshistoriskt perspektiv
omöjligheten att beskriva utbildningsledarskap som ett eget kunskapsområde
osamarbetet mellan professionella och föräldrar till barn med funktionshinder
okulturarvspedagogik i en mångkulturell miljö
orelationen mellan entreprenörskap och skola
obedömning och betygsättning i skolan
oläxors pedagogiska relevans och upplevelser hos elever, föräldrar och lärare
outbildningsförlopp i en annorlunda rektorsutbildning.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se