Dramat under 1900-talets tre sista decennier låter oss ofta möta de marginaliserade i samhället – barnen, de socialt utsatta, människor med olika etnisk bakgrund, homosexuella och kvinnor. Den fjärde delen av serien Världsdramatik ger exempel på dessa ämnen.Per Lysanders och Suzanne Ostens Medeas barn representerar den svenska barnteater som nått världsrykte. Huvudpersonen i Heiner Müllers Hamletmaskinen reflekterar över nuets våldsamma värld. Caryl Churchill problematiserar kvinnans frigörelse i Top Girls. I Natten är dagens mor skildrar Lars Norén ett vardagens helvete. I Bernard-Marie Koltès drama I bomullsfältens ensamhet blir språket både en väg till medmänniskan och ett fängelse. David Hares Utmanarna fokuserar på frågor om gudskärlek, homosexualitet och auktoritetslydnad. I Kristina Lugns Idlaflickorna lyssnar vi till ett avslöjande samtal mellan två medelålders kvinnor på semester i Italien.
Världsdramatik 2 Büchner Woyzeck Ibsen Et dukkehjem Strindberg Fröken Julie Strindberg Ett drömspel Tjechov Körsbärsträdgården Jarry Kung Ubu
Världsdramatik 3 Lorca Blodsbröllop Pirandello Sex roller söker en författare Brecht Mor Courage Sartre Flugorna Beckett I väntan på GodotWeiss Mordet på Marat
Världsdramatik 4 Lysander och Osten Medeas barn Müller Hamletmaskinen Churchill Top Girls Norén Natten är dagens mor Koltès I bomullsfältens ensamhet Hare Utmanarna Lugn Idlaflickorna