Kommunikation är mer än ord

ISBN: 9789144009070

Utgiven: 1999-03-25

Format: Häftad

Språk: Svenska

Genre: Media och kommunikation

 

Denna bok ger en introduktion till kommunikation i teori och praktik. Författarna behandlar grundfrågan om vad kommunikation är och beskriver bland annat hur samspelet fungerar mellan individer, i grupper, organisationer och företag. Massmediernas påverkan och funktion i samhället ägnas ett eget kapitel.

Förutom en teoretisk genomgång får läsarna praktiska råd i konsten att lyssna och intervjua, att skriva manus och utforma broschyrer, att fotografera, att framställa audio- och videomaterial med mera.

Boken är avsedd för alla med intresse för medier och kommunikation. Den allmänt intresserade läsaren kan läsa boken i en följd från första sidan till sista eller välja ut ett särskilt intressant avsnitt att fördjupa sig i. Läraren i kommunikationsteori kan finna uppslag till diskussioner, redovisningar och övningsuppgifter. Studenten kan bredda sin förståelse för kommunikation och finna förklaringar till facktermer och nyckelbegrepp.

Andra upplagan

Översättning: Gunnar Sandin