Aldrig tidigare har skolan och lärarna ålagts så många uppgifter och ett så stort ansvar för barn och ungdomars mognad och utveckling som i dag. En naturlig följd har blivit att både föräldrar och politiker allt oftare frågar sig om lärarna verkligen klarar detta – kunskapsmässigt, pedagogiskt och personligt. Men de utmaningar som lärarna möter i rollen som kunskapsförmedlare, handledare och fostrare handlar i första hand inte om ämneskompetens utan framförallt om lärarnas yrkesetiska kompetens. Detta är grundtanken i denna bok.
Pedagogik är en etisk vetenskap och lärarnas arbete är ett etiskt yrke menar författaren. Vilka yrkesetiska krav kan man ställa på lärarna, denna yrkesgrupp som fått överta allt mer av det ansvar som hemmet och närmiljön tidigare hade? Hur ska de kunna leva upp till alla de förväntningar som riktas mot dem från olika håll? Och vad kännetecknar en bra lärare i moralisk mening? Att etiska och moraliska frågor fått en så framträdande plats inom läraryrket beror inte minst på att lärarna genom informationsteknologins framväxt inte längre har monopol på kunskap. Det är därför en viktig uppgift för dagens lärarhögskolor att utveckla studenternas yrkesetiska kompetens såväl som deras ämneskompetens. Syftet med denna bok är att både teoretiskt och praktiskt skapa en medvetenhet om läraryrkets etiska dimensioner. Boken vänder sig till lärarstuderande och yrkesverksamma lärare.