Det som utmärker handledning som en pedagogisk aktivitet är närheten, omsorgen och det personliga engagemanget, vilket utgör grunden för och präglar verksamheten. En handledare lyckas då arbetet med det teoretiska innehållet kännetecknas av ett genuint intresse. Det handlar kort sagt om att handledarens uppgift inte är att ge alla svar utan snarare att försöka förstå alla frågor.
Det centrala temat i denna bok är hur man kan handleda för att utveckla en ”praktisk yrkesteori” så att denna utgör en säker och mångsidig grundval för handling. Det är inte ”konkret praxis” utan ”reflekterad praxis” som står i fokus, det vill säga en praxis där teoretiska och praktiska grunder och motiv prövas och vävs ihop med etiska överväganden. Författarna har i boken utformat en handledningsstrategi som i denna andra upplaga kopplas ihop med fler teoretiska inriktningar och fler arbetsformer än tidigare. Författarna refererar också till fler yrkesområden och professioner än enbart läraryrket.
Boken är en grundbok i handledning och är väl lämpad för studenter på lärarutbildningen.
Andra upplagan
Översättning: Björn Nilsson