Det blir allt vanligare att företag utvecklar nära relationer med kunder och leverantörer, dvs. andra företag i värdesystemet. Gränserna mellan företag försvinner och det är inte självklart vilket företag som skall utföra vilken aktivitet. Hög konkurrenskraft kräver fokus på allt värdeskapande i hela värdesystemet.
Värdesystemets konfigurering anger dels vilka aktiviteter som skall utföras för en produkt, dels vilka företag som skall utföra dem. Konfigureringen har stor betydelse för värdeskapandets effektivitet. En konkurrenskraftig konfigurering grundas på kundvärden, som översätts till produktattribut och aktiviteter. Begreppen värdecirkel och transparent ekonomistyrning introduceras som lämpliga verktyg i denna process.
Strategisk och interorganisatorisk ekonomistyrning kan vara en hjälp till framgångsrik konfigurering. Dessa relativt nya begrepp ges en utförlig teoretisk genomgång och analys. Bokens empiriska del baseras på ingående fallstudier inom Ikea och Volvo Articulated Haulers, som visar hur de konfigurerar sina värdesystem. Dessa företag är framgångsrika, nyskapande och ledande i sina värdesystem.
Boken vänder sig till alla med intresse för ekonomistyrning i nätverk och kan t.ex. användas av studenter på magister- och doktorandkurser.