ISBN: 9789144020044
Utgiven: 1999-06-01
Format: Ebok (EPUB)
Språk: Svenska
Genre: Pedagogik
I denna bok sammanfattas och diskuteras de väsentligaste dragen i de svenska betygens utveckling från 1940-talet och framåt. Avsikten är att ge en beskrivning och analys av de förhållanden som lett fram till dagens kunskaps- och målrelaterade betyg. Boken ger klarhet i den ofta snåriga begreppsapparat som åtföljt betygen.
I boken ges, förutom den kronologiska beskrivningen av betygsutvecklingen, också en internationell utblick på betyg och urval, samt förslag på hur man kan arbeta med de nya kunskaps- och målrelaterade betygen. Betygens roll i relation till olika typer av prov diskuteras och exempel ges på hur politiska partier och viktiga organisationer ställer sig till betyg. I ett avslutande kapitel analyseras de nya betygens konsekvenser för elever med behov av särskilt stöd.
Boken vänder sig till studerande inom lärarutbildningen samt till redan yrkesverksamma lärare.