För att arbetet med kvalitetstutveckling skall bli framgångsrikt fordras ett systematiskt angreppssätt när det gäller att identifiera områden för förbättringar och utforma lösningar. Redan för drygt fyrtio år sedan sammanställde japanen Kaoru Ishikawa sju verktyg som ofta kallas ”de sju förbättrings-verktygen”. De är i huvudsak avsedda för att strukturera och analysera numeriska material. För ungefär tio år sedan sammanställdes i Japan en ny ”verktygslåda” för struktur och analys av verbal information. Denna brukar kallas ”de sju managementverktygen” eller, på bättre svenska, ”de sju ledningsverktygen”. Det är verktyg som på sätt och vis är väl så effektiva, eftersom vi har svårare att strukturera verbal information. Dessa ledningsverktyg har haft svårt att få genomslag i vårt land, vilket förmodligen berott på att det inte funnits bra läromedel.Detta material har utvecklats genom ett samarbete mellan Vattenfall AB, Scania CV AB och Avdelningen för kvalitetsteknik & statistik vid Luleå tekniska universitet, utifrån ett ömsesidigt behov och intresse att skapa ett material som kan användas för utbildning inom de egna organisationerna. Materialet har redan använts för internutbildning och erfarenheterna därifrån har återförts till skrivprocessen. Materialet är tänkt att vara så utförligt att det förutom i utbildningssyfte också skall kunna användas vid grupparbeten eller spånskivor (”brainstorming”) inom den egna organisationen.