Stora infrastrukturprojekt är ofta förknippade med drömmar om framtiden: om snabbare kommunikationer, renare miljö, ökad sysselsättning, ökat välstånd och om att bli en del av Europa. I början av 1990-talet fattades två beslut som grundades på sådana framtidsdrömmar, dels att bygga en bro över Öresund, dels att bygga en tunnel genom Hallandsås. Det ena beslutet firades som en framgång, medan det andra kom att ses som ett misslyckande.
Men hur gick det egentligen till när besluten om bron och tunneln fattades? Vilka aktörer var betydelsefulla? Vem bestämde vilka frågor som var viktiga? Vilka idéer gjorde det möjligt att argumentera för bron och tunneln? Vilken betydelse hade lokala uppfattningar, regionala utopier och europeiska drömmar? I den här boken diskuteras både hur beslutsprocesserna gick till och varför de såg ut som de gjorde. Men också hur komplexa beslutsprocesser av detta slag bör organiseras.
Boken vänder sig till studerande i samhällsvetenskapliga och tekniska högskoleämnen, till forskare intresserade av ledning, beslutsfattande och organisering, men också till praktiker och politiker som vill få perspektiv på komplexa beslutsprocesser.