I den här boken redogör författaren för den islamiska synen på begreppen hälsa och sjukdom samt de förklaringsmodeller för sjukdom som är vanliga i islamvärlden. Här behandlas även de konkreta problem som muslimer upplever i mötet med svensk sjukvård och hur man inom islam ser på företeelser som bl.a. abort, preventivmedel, transplantationer, dödshjälp och dödsbegreppet.
I avsnittet om skolan ställs frågan om vilka motsättningar och vilka möjligheter som finns i mötet mellan islamiska värderingar och svenskt skolväsende. Här fokuseras intresset på de islamiska friskolorna, vilka som undervisar på dessa skolor och vilka motiv som ligger bakom föräldrars beslut att placera sina barn på sådana skolor.
I kapitlet om familjerådgivning skildras mötet mellan svensk och islamisk samlevnadsstil. Många muslimer upplever just det mötet som det svåraste. Kan svensk familjerådgivning handskas med de svårigheter som muslimska familjer ställs inför i Sverige?
Boken är avsedd att användas som kurslitteratur på högskolenivå, exempelvis inom vårdutbildning och lärarutbildning samt inom ämnena religionsvetenskap, islamologi, etnologi, invandrarkunskap och sociologi. Den vänder sig också till yrkesverksamma inom vård, skola och familjerådgivning.