Utvecklingspsykologi är den första heltäckande boken på svenska om utvecklingen under barn- och ungdomsåren. Boken ger en introduktion till det utvecklingspsykologiska tänkesättet. Grundtanken i modern utvecklingspsykologi är att barn både är biologiska organismer och medlemmar av ett samhälle. Barn har kunskap och använder kulturella ”redskap” som de inte själva kan skapa, utan måste utveckla i samspel med omgivningen.
Boken tar upp och jämför olika teoretiska perspektiv och förklarar de processer och mekanismer som ligger till grund för barnets utveckling och anpassning till sitt sociala och kulturella sammanhang. Den ger en bred introduktion till klassiska och moderna teorier om utveckling och det empiriska underlaget för dagens kunskap om barn och ungdomar när det gäller perceptuell, kognitiv och språklig utveckling samt utveckling av emotionell och social kompetens, anknytning och relationer med omvärlden. Såväl den typiska utvecklingen som individuella skillnader beskrivs i boken.
Utvecklingspsykologi är en grundbok för alla utbildningar som inriktas på arbete med barn och ungdomar, speciellt psykologi, pedagogik och lärarutbildning, men även för utbildningar inom vård och socialt arbete.