Hur lär vi unga människor att arbeta i och dra fördel av det kreativa och dynamiska kunskapssamhälle vi lever i? Hur skyddar vi dem mot det hektiska tempot och den skenande utvecklingen? I denna bok undersöker Andy Hargreaves vad som avses med kunskapssamhället, varför det är viktigt och vad det innebär för dagens lärare. En grundtanke är att det behövs skolor som gör kunskapssamhället till kreativa, omtänksamma, lärande gemenskaper. Denna bok visar inspirerande exempel på just sådana skolor.
Det är oftast lärare i välbeställda områden som erbjuds fördelarna med kreativa, lärande gemenskaper. Övriga får finna sig i färdiggjorda program för undervisning och inlärning. Den här boken visar hur vi kan bryta dödläget och skapa kunskapssamhällets skolor för alla.
Hargreaves viktiga kommentar till tillståndet i dagens undervisning är teoretiskt originell och strategiskt övertygande. Röster från lärare och grundlig forskning får stort utrymme i denna bok, som är ofrånkomlig läsning för lärare och lärarutbildare, beslutsfattare, ledare och forskare.
Översättning: Patricia Wadensjö