I konstprojektet, vare sig det rör sig om en teater- eller dansföreställning, ett operaprojekt, en utställning, en bok eller ett enskilt konstverk, ligger komplexa och ibland svårtolkade idéer. Konstnärens uppgift är att skapa ett så fullödigt konstverk som möjligt medan konstföretagaren ska skapa så goda förutsättningar som möjligt för mötet mellan konstverket och publiken, det vill säga en plattform för konsten.
Författaren ställer sig frågan hur konstföretagen kan skapa en relation till publiken utan att manipulera eller begränsa publikens synfält och utan att konsten blir kommersialiserad? Konstföretagaren borde vända blicken från projektorientering till publikrelation, menar hon. Konsten talar med sin publik i mötet och konstföretagaren ska väcka intresse för mötet. Det intressanta i marknadsföringssammanhang är hur konstföretagaren för en dialog med publiken, inte hur konsten gör det.
Författaren visar hur marknadsföring i konstföretagen måste starta med en helhetssyn på företagets värderingar och innehåll samt viljan att skapa en relation med betydligt fler människor än de redan trogna.
Boken vänder sig till studenter vid universitet och högskolor, yrkesverksamma inom kulturområdet och enskilda konstnärer.