Design har stor betydelse för den svenska industrins konkurrenskraft. Designprocessens kreativa aspekter kan bidra till innovativa produkter. Designens estetiska dimensioner bidrar till företagens kommunikationsprocesser (varumärke och identitet). För att möjligheterna ska realiseras krävs emellertid att företagen förmår organisera designfunktionen effektivt, vare sig den är intern eller extern. Detta är - minst sagt - varken självklart eller enkelt.
I Möten kring design redovisas fem fallstudier från framgångsrika svenska företag (Pergo, SKF, Swepac, BabyBjörn och Berifors/Stoneridge). Boken visar tydligt hur svårt det är att få till stånd ett utvecklande och bra samarbete mellan designer, tekniker och marknadsförare. Inte ens när ledningen deklarerat att design är strategiskt viktigt är det självklart att designen får en framträdande roll. Boken visar också fall när företagsledningen är övertygad om designens roll och mötet mellan design, marknadsföring och teknik integreras så att dessa möten bidrar till företagets framgång. Det finns många olika erfarenheter att hämta från de studier som boken bygger på.
Boken är lämplig som kurslitteratur inom ekonomiska, tekniska och design management-orienterade ämnen. Den vänder sig också till personer som arbetar praktiskt med design och produktutveckling liksom till forskare inom ämnet.
"Diskussionen om design har länge varit i behov av intressanta och väldokumenterade exempel som visar att design inte bara är en fråga för designers utan griper in i företagens hela strategiska tänkande."
Peter Ullmark, professor på Chalmers Arkitektur och på Högskolan för Design och Konsthantverk, Göteborgs universitet, samt föreståndare för den nationella designforskarskolan som är förlagd till KTH.