"Den största skadan gör den som vänder ryggen till." Barnombudsman Reidar Hjermann, NorgeVarje dag finns det förskolebarn och skolelever som upplever kriser och förluster. De kan ha förlorat föräldrar eller nära vänner eller ha varit med om krig och flykt. Medan man inom psykologin och psykiatrin länge har haft sina egna fackområden för att möta barn i kris, har sådan verksamhet varit mindre utvecklad inom pedagogiken. Boken tar upp de möjligheter som ligger i att kriser och trauman ändrar barns och elevers förutsättningar för lärande och är den första bok på svenska som framställer en specifik krispedagogik. Den beskriver på ett praxisnära sätt hur förskolan och skolan kan omskapa kriser och trauman till pedagogiska möjligheter som gör att både barn, elever och lärare övervinner problemen. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare, specialpedagoger, skolledare och personal inom barn- och elevhälsoteam från förskola till grund- och gymnasieskola.