Många organisationer har under senare år påbörjat ett förändringsarbete som syftar till en organisering i form av målstyrda arbetsgrupper/team, och en processorientering av hela eller delar av verksamheten. Detta innebär också att nya krav och förväntningar riktas mot chefer i organisationen, exempelvis vad gäller ledarskapets inriktning och den kompetens som ledare bör ha. Den kategori chefer som denna bok främst handlar om är vad som brukar kallas första linjens chefer - en grupp chefer som ofta möter förändrade och motstridiga förväntningar och krav på sitt ledarskap.
I bokens inledande kapitel ges en översiktlig beskrivning av de teorier och skolbildningar som varit dominerande i ledarskapsforskningen. Här ges också en mer utförlig beskrivning av de riktningar som utvecklats under de senaste 10-15 åren och som har hög relevans för förståelsen av ledarskap i team- och processorganiserade verksamheter. Andra frågor/områden som behandlas är:
o Vilka dilemman och utmaningar i arbetet möter första linjens chefer?
o Vilken betydelse har en ökande användning av mätetal för ledarskapet i team- och processorganiserade verksamheter?
o Hur ser första linjens chefer på betydelsen av delaktighet i den egna organisationen?
o Hur kan ledarskapet i team- och processorganiserade verksamheter förstås från ett genusperspektiv?
o I vilken grad framträder ett mer utvecklings- och lärinriktat ledarskap i de studerade organisationerna?
Boken är lämplig som kurslitteratur vid universitet och högskolor, men också inom olika typer av personal- och ledarutbildningar. Den vänder sig också till forskare och alla som i olika praktiska sammanhang intresserar sig för frågor om ledarskap och ledarutveckling.