Denna bok är en personligt hållen analys av hur utvärdering av utbildning har kommit att utvecklas med tonvikt på, och exempel från, den svenska högskolans värld. Den period som belyses har sitt fokus på det senaste decenniet. Utvecklingen relateras till rådande utbildningspolitiska strömningar. Författarna ger även en tillbakablick på vad som varit kännetecknande från 1970-talet och fram till idag. Tankar om framtida utvärdering presenteras också.
Läsaren får kunskaper om vad som hänt och händer inom utvärderingsområdet inte bara i Sverige utan också i andra länder. Dessutom belyses hur utvärderingar kan läggas upp och genomföras liksom vad de kan resultera i. Genom konkreta exempel från framför allt högre utbildning illustreras olika problem och teman som kan tänkas möta en utvärderare. Den utvärderingsansats som författarna förespråkar har utvecklats och tillämpats under lång tid. Den är användbar inom alla typer av skola och utbildning liksom inom andra sektorer.
Boken vänder sig till alla som har intresse av frågor som rör utvärdering och utbildningskvalitet, allt ifrån studerande, lärare och personer med ledningsansvar till politiker.