Den lärande patienten

En av de stora utmaningarna för hälso- och sjukvården idag är att möta människor som måste lära sig leva med sjukdom. Alltså blir det en av personalens viktigaste uppgifter inom vården att hjälpa patienten hantera sin sjukdom på bästa sätt, men för att uppnå detta räcker det inte med att ge information till patienterna. Det är heller ingen tillräcklig förklaring att patienterna är dåligt följsamma, om de inte följer råden eller ordinationerna. I boken framförs ett annat perspektiv på den så kallade följsamhetsproblematiken. Den gemensamma utgångspunkten för de olika kapitlen är att se mötet mellan vårdpersonal och patient som en situation för lärande. Om vården ses som en plats där hälsoproblem ska lösas, där människor ska lära sig hantera sina sjukdomar och skador samt förhindra att det uppkommer nya problem med hälsan, behövs, förutom olika ämnes- och professionskunskaper, även kunskaper om hur människan lär. Samtliga författare till boken har en ämnestillhörighet inom pedagogiken och är förtrogna med pedagogisk forskning inom samhällets olika hälso- och sjukvårdsinstanser. Flera av författarna har dessutom en vårdprofession. I boken används olika pedagogiska teorier för att belysa och analysera de lärande möten som ständigt uppstår i vården.