Denna bok fokuserar på de förutsättningar som utgör grunden för att ett möte och den kommunikation som äger rum ska bli en framgång.
Till mötet kommer personer med olika bakgrund, erfarenheter och resurser (exempelvis socialt, ekonomiskt och mentalt). Inom ämnet vårdkommunikation diskuteras dessa olikheter och hur de inverkar på mötet och dialogen.
Runt mötet finns en omvärld och ett organisatoriskt sammanhang. Ett regelsystem föreligger också, liksom en specifik organisatorisk struktur och alla dessa faktorer har betydelse för hur mötet och kommunikationen kommer att gestalta sig.
Studier i vårdkommunikation innebär att studenterna bygger upp förståelse för mötets helhet och komplexitet. Det specifika bidraget från ämnet vårdkommunikation är kunskap om att det individrelaterade och professionella mötet måste förstås utifrån ett antal olika perspektiv och att mötet sker inom bestämda villkor.
Vårdkommunikation i teori och praktik består av tre delar. Del I belyser det särpräglade i ämnet vårdkommunikation och den tradition författarna vill ansluta till ämnet. Del II behandlar olika aspekter av makt och hur makt i en mängd avseenden inverkar på människors kommunikation i skilda vårdsammanhang. Del III, slutligen, innehåller en rad exempel på framgångsrik kommunikation inom vården.
Perspektivet på ämnet och i exemplen är så pass breda att boken med fördel kan läsas inom många professionsutbildningar, alltifrån sjuksköterskeutbildningen, social omsorgs- och socionomutbildningen till arbetsterapeut- och audionomutbildningen.