Ett stort och viktigt område i dagens hälso- och sjukvård är att hjälpa människor att hantera problem relaterade till olika ohälsotillstånd. Ofta kan problemen påverkas i positiv riktning genom beteende- eller livsstilsförändringar, men för att åstadkomma sådana förändringar kan patienten behöva stöd och hjälp. Denna bok är skriven främst för hälso- och sjukvårdspersonal. Den innehåller handfasta råd och verktyg som möjliggör en både effektiv och respektfull kommunikation om beteendeförändring, trots det höga tempot i den vardagliga kliniska verksamheten. Boken ger exempel på hur personal kan vägleda patienter i att fatta beslut för att förbättra sin hälsa rörande allt ifrån viktnedgång, motion och rökstopp till att följa en medicineringsstrategi eller tillämpa säkrare sexvanor. Författarnas många konkreta beskrivningar och exempel på dialoger ger liv åt kärnkunskaperna i motiverande samtal (MI) och visar hur MI kan implementeras i olika vårdkontexter. Boken riktar sig till all hälso- och sjukvårdspersonal samt till studerande inom motsvarande utbildningar på universitets- och högskolenivå. Den kan också med fördel användas inom verksamheter som socialtjänst, missbruksvård och kriminalvård, där målet är att hjälpa människor att förändra sitt beteende.