Varje dag ägnar sig mängder av ungdomar åt att skriva, läsa och kommentera fanfiction, berättelser baserade på karaktärer från redan kända verk. I fanfiction förflyttas förlagans miljöer och karaktärer in i andra sammanhang där nya historier skapas. Ungdomarna gör sina texter tillgängliga på olika nätsajter, där läsare över hela världen i interaktion med skribenterna kan kommentera och påverka. Detta möjliggör en kraftfull skrivprocess där aktörerna agerar som både författare, läsare och kritiker. Lärande och identitetsutveckling är två tydliga aspekter av intresset för fanfiction. Hur kan dessa informella lärmiljöer och fanfiction inspirera undervisningen i skolan? Till boken hör en webbplats med användbara länkar, fördjupningar och exempel på texter som fansen själva producerat och publicerat. Författande fans vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i grundskolans senare år och gymnasium samt till dem med intresse för ungdomskultur och ungdomars skriftspråkande.