IKT i grund- och gymnasieskolans matematikundervisning

ISBN: 9789144056777

Utgiven: 2012-06-20

Format: Flexband

Språk: Svenska

Genre: Matematik och statistik

 
Den tekniska utvecklingen går mycket fort och påverkar, på många olika sätt, männi­skors sätt att agera och lära sig. Snart sagt alla unga männi­skor har tillgång till datorer och digitala medier på ett sätt som inte gick att förutse ens för tre år ­sedan. Dessa nya verktyg kommer nu in i skolan på bred front genom de så ­kallade ­en-till-en-satsningarna, där varje elev får tillgång till en egen dator. Att ta tillvara teknikens möjligheter är ­viktigt för alla lärare. Den här boken svarar på denna utmaning.
I boken beskriver författarna på ett handfast sätt hur kalkyl­program, Geo­Gebra, datoralgebrasystem (Maxima och Octave), skärminspelningsprogram, video, foto, mobiltelefoner och GPS går att använda i matematikundervisningen på många olika nivåer. Även nätbaserade ­resurser som KhanAcademy, ­WolframAlpha och YouTube behandlas ingående. I boken finns dessutom mängder av exempel som i de flesta fall är kopplade till instruktionsfilmer och annat digitalt material på ­bokens webbsida. En tanke som genomsyrar materialet är att alla, oavsett tidigare erfaren­heter, med hjälp av beskrivningarna och ­exemplen i boken och tillhörande videofilmer ska kunna komma igång och ­arbeta praktiskt med de olika programmen och de nätbaserade ­resurserna.
Boken vänder sig till alla lärare i matematik från grundskolan till hög­skolan. Den bör vara av särskillt intresse för studenter på lärarutbildningarna som kommer ut som nya lärare i en skola i snabb förändring.
IKT i grund- och gymnasieskolans matematikundervisning omfattar också en webb med över 100 filmer som beskriver uppgifts- eller lösningskonstruktioner i ­kalkylprogram, i GeoGebra, i datoralgebrasystem, hur du använder en GPS för geocaching, hur du hanterar filmteknik m.m. Instruktioner för hur du kommer åt materialet på webben finns på omslagets insida.