Kraven från politiker och näringsliv på att universitet och högskolor skall bli en mer integrerad del av kunskapsekonomin och i högre grad än tidigare bidra med ekonomiskt nyttiga kunskaper i form av innovationer och entreprenörskap har under senare år växt sig allt starkare.
Den akademiska miljön är dock inte speciellt väl rustad i termer av resurser, kompetenser, kunskap, organisation och normer som stödjer denna utveckling. För många forskare, lärare och studenter är tanken på entreprenörskap och företagande i den akademiska miljön ganska främmande. Behovet av kunskap på området är stort.
I den här boken förklarar författaren grundläggande begrepp som entreprenörskap, innovationer och innovationssystem med speciell koppling till den akademiska miljön. Frågor som vidare behandlas är bland annat: Hur kan forskningsupptäckter eller utvecklingen av en ny teknologi leda till nya affärsmöjligheter, nytt företagande och innovationer? Hur kan man bygga upp akademiska miljöer som är gynnsamma och stödjande för akademiskt entreprenörskap och företagande? Frågorna behandlas företrädesvis med utgångspunkt från svenska akademiska miljöer.
Boken är speciellt lämplig för högskolestudier inom ekonomi och teknik.