Bedömning av svenska som andraspråk

ISBN: 9789144058207

Utgiven: 2010-04-13

Format: Häftad

Språk: Svenska

Genre: Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker)

 
Många elever med annat modersmål än svenska har i dag svårt att nå upp till målen i skolans olika ämnen. Ofta beror detta på att deras svenska inte har utvecklats i samma takt som komplexiteten i skolans ämnes-undervisning. För att kunna stärka varje elevs språkutveckling krävs det dock att läraren har ett smidigt analysverktyg till sin hjälp.
Den här boken presenterar en modell för nivåbedömning i svenska som andraspråk förankrad i Processbarhetsteorin. Författarna beskriver de grammatiska utvecklingsstadier som har identifierats i svenska, och sätter in svenskan i ett större sammanhang genom att inta ett typologiskt perspektiv. De resonerar även kring hur man kan skapa förutsättningar för fortsatt språkutveckling.
Längst bak i boken finns en lättöverskådlig affisch som visar de olika utvecklingsstegen. Den är tänkt att vara till hjälp både för lärarens analys direkt på talsituationen och för elevens förståelse av den egna språkutvecklingen.
Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare inom alla skolformer som kommer i kontakt med elever som har svenska som ett andraspråk.