Kön (genus) är en viktig dimension i organisationers struktur och praktik, även om temat ofta marginaliseras i organisationsteori och företagsledning. Kön och organisation ger ett brett könsperspektiv på organisationer, ledning och arbetsliv. Författarna visar hur idéer om kön kan ge centrala insikter om hur människor handlar, och därmed om hur organisationer som helheter fungerar. Boken tar upp olika könsperspektiv, hur arbetslivet utvecklats och i dag gestaltar sig ur könsperspektiv, kulturella föreställningar om maskulinitet och femininitet i förhållande till arbete, identitet, organisationskultur, sexualitet, olika perspektiv på kvinnor och ledarskap, samt ger förslag på hur vi kan tänka om kön i organisations- och arbetslivssammanhang.Boken förespråkar en tolkande, reflekterande ansats och en organisationsanalys som tar tvetydigheter, variationer och motsägelser på allvar. Särskilt betonas vikten av att undvika såväl könsblindhet som könsenögdhet i tänkande och handlande i arbetsliv och organisation. Denna andra upplaga är omarbetad och kraftigt utvidgad. Bland annat finns ett nytt kapitel om identitet.