Som en följd av forskarutbildningens expansion har trängseln på högskolans arbetsmarknad blivit akut. Flera enkätundersökningar har påvisat ett tilltagande missnöje med karriär- och arbetsvillkoren på akademins lägre nivåer. Frågor om doktoranders och nyblivna doktorers villkor har hamnat i fokus i ett offentligt samtal som domineras av debattörer från högskolans toppskikt, vilka själva inte behöver dela de nytillkomna forskarnas situation.
I den här boken undersöker författaren doktoranders och nydisputerade forskares erfarenheter av akademin mot bakgrund av olika centrala frågor i den elitstyrda högskoledebatten. Studien bygger på ett omfattande intervjumaterial med forskare på trappans första steg. Förhärskande föreställningar i debatten ställs på så vis mot de erfarenheter som genereras på lägre nivåer i forskarsamhällets hierarki.
Boken är tänkt som underlag för det pågående förändringsarbetet vid universitet och högskolor genom att öka kunskapen om den yngre forskargenerationens villkor.