Ett av populärmusikens kännetecknande drag är dess nukänsla. Det är detta som gör den till ett tidens tecken, ett tecken som uttrycker det samhälle inom vilket musiken producerats, framförts och konsumerats. Därmed blir populärmusiken också intressant för historievetenskapen. Denna bok erbjuder ett antal verktyg för att studera populärmusik som modernhistoriskt fenomen. Utgångspunkten är att populärmusikens sätt att uttrycka och spegla sin samtids frågor är en källa till kunskap om efterkrigstidens sociala, ekonomiska och politiska utveckling. På så sätt fyller boken två syften, dels visar den hur populärmusik kan användas som historiskt källmaterial, dels ger den en inblick i centrala teoretiska och metodologiska övervägandensom rör historiska studier i en vidare bemärkelse. I bokens första del ger författarna ett övergripande perspektiv på populärmusiken och hur den kan tolkas i ett historievetenskapligt sammanhang. Därefter följer sex fallstudier som visar hur de presenterade verktygen praktiskt kan användas. Varje fallstudie följs av övningsuppgifter. Sign o’ the times vänder sig till studenter på grundnivå inom historia, journalistik, kultur- och musikvetenskap samt till andra som intresserar sig för kopplingen mellan populärkultur och samhällsutveckling.