Den här boken, som även går att köpa som e-bok, bidrar med värdefulla kunskaper och exempel på hur anställda vid högskolor och universitet på bästa sätt kan möta studenter med funktionsnedsättning. Hur får studenter med olika förutsättningar en likvärdig utbildning? Vad betyder egentligen begrepp som tillgänglighet och inkludering? Varför är mångfald en tillgång för högskolan? Och hur kan man möjliggöra mångfald?
Förutom fakta och vidgade perspektiv, ger boken viktig närkontakt med studenters vardag och erfarenheter. Författarna visar på konkreta arbetssätt för att skapa inkluderande lärandeprocesser och möten i högskolan. Här ges inspiration till att se möjligheter istället för svårigheter.
Boken vänder sig till lärare och andra anställda vid högskolor och universitet som vill bredda och fördjupa sina kunskaper om studenter med funktionsnedsättning för att skapa en lärandemiljö som är tillgänglig för alla. Den kan fungera som diskussionsunderlag på kurser i högskolepedagogik samt som inspiration till lärare och personalgrupper som vill förändra sin undervisnings- och bemötandepraxis.
Liknande produkter
Inkluderande möten i högskolan
Johansson, E - Melin, M (red.)