ISBN: 9789144071091
Utgiven: 2011-01-19
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Genre: Management
Detta heltäckande standardverk har med åren blivit en mycket använd bok såväl på universitet och högskolor som i företag och andra organisationer. Boken ger en helhetsbild av organisationslärans utveckling och praktiska tillämpning samt kombinerar teori och praktik, främst beträffande företags och andra organisationers strategi, ledning, effektivitet och förnyelse.
I denna tionde upplaga är utgångspunkten affärsidéns centrala roll. Utifrån det affärsidébaserade synsättet diskuteras mål, strategier samt sociala dimensioner med individ, team och kultur som tongivande begrepp i företag och andra organisationer. Boken integrerar organisationslärans olika aspekter och visar med ett tydligt ledningsperspektiv att en organisation kräver ledarskap, styrning, förändring och förnyelse. Författarnas gedigna erfarenheter av undervisning, forskning och konsultverksamhet avspeglas i ett stort antal fall och exempel, hämtade från olika typer av organisationer.
Den nya upplagan följer samma struktur som den förra men texten är grundligt genomarbetad och alla exempel och case har aktualiserats. Till boken finns en webbplats med ett antal praktikfall från olika typer av organisationer. Tillsammans ger bok och webb studenterna tillfälle att kombinera teori och praktik på ett unikt sätt.
Boken vänder sig till studerande i företagsekonomi och andra samhällsvetenskapliga ämnen med organisationer som studieobjekt, samt till personer som är praktiskt verksamma i företag och andra organisationer.